Online of offline reclame,
wat is het beste?
Er wordt vaak gevraagd wat het effectiefste is: online of offline reclame? Daar is geen eenduidig antwoord op. Toch proberen we u in deze blog antwoord te geven op de vraag. Welke handvatten zijn er zoal?
Online of offline?
Vaak geldt het volgende:
- Verkoopt u vluchtige diensten voor een bodemprijs – online marketing
- Gaat u voor duurzaamheid, kwaliteit en service – offline marketing
Toch gaan beide vormen van reclamemaken vaak hand in hand. De basis van het verkopen en zaken doen met elkaar is doorgaans het ‘elkaar in de ogen kijken’. Zo weet iemand aan wie hij/zij het geld toevertrouwt en is het makkelijker nagaan of iemand het verwachtingspatroon naleeft. Een verwachtingspatroon kan bijvoorbeeld te maken hebben met de termijn waarin een product of dienst wordt geleverd. Betrouwbaarheid is tegenwoordig steeds vaker belangrijker dan de prijs. Prijs is natuurlijk nog steeds relevant en u wilt uzelf bij voorkeur niet de markt uit prijzen.
Online reclame is gemakkelijk meetbaar. Alles is te traceren op basis van IP-adressen en clicks. Zo kunt u eenvoudig een ROI (Return on investment) berekenen. Voorbeelden van online marketing zijn:
- Advertenties op social media
- Adverteren op YouTube
- Reclame maken op andere websites
- SEO
- SEA
Offline reclame is alle vorm van promoten die niet online wordt gedaan. Bijvoorbeeld:
- Adverteren op de radio/televisie
- Billboards langs de weg
- Huis-aan-huis adverteren
- Advertenties in kranten
Offline reclame is minder goed meetbaar dan online reclame. De enige manier om het echt goed te kunnen meten is wanneer u bijvoorbeeld een coupon hebt. Er wordt daarom vaak gekeken naar algemene cijfers.
Doel van reclame
Meestal wilt u reclame inzetten om bovengenoemde kernwaarde te realiseren. U wil contactmomenten creëren die helpen uw product of dienst te verkopen. Daarom kijken we vaak eerst naar het verwachtingspatroon van uw klanten. We kijken naar de markt en het doel en bedenken dan of offline of online promotie een betere keuze is. De koop is door deze reclame-uitingen vaak niet meteen gesloten. Zie het als een eerste filter, dat zowel online als offline kan zijn.
Offline terug van weggeweest
Offline reclame was een tijdlang minder in trek, maar het is terug van weggeweest. Veel bedrijven zetten als eerste filter online marketing in en dat doen ze erg effectief. Online wordt echter steeds lastiger om uw doel te bereiken. Mensen krijgen dagelijks namelijk meer dan 3.000 reclame-uitingen te zien. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om opgemerkt te worden. Steeds meer bedrijven adverteren online op dezelfde woorden. Een advertentie wordt dan erg duur, en de concurrentie is moordend.
Offline pormotie is juist een stuk persoonlijker en er is meer ruimte om uzelf te onderscheiden. U kunt de reclame persoonlijk maken, door bijvoorbeeld gepersonaliseerde poststukken te maken. Iets dat fysiek tastbaar is doet ook iets met het menselijke brein. Wel moet gezegd worden dat offline promoten vaak een hogere instap heeft dan online promoten.
Wat is de beste strategie?
Is offline of online marketing de juiste strategie? Vaak werkt een combinatie van beiden, maar het ligt helemaal aan uw markt en doelstellingen. Daarom gaan we graag met u in gesprek om te bekijken wie uw klanten zijn, waar u in uitblinkt en wat uw ervaringen tot nu toe zijn. Ook doen we onderzoek naar uw concurrenten en bekijken we hoe u positief kunt opvallen.
Meer weten? Neem contact op voor meer informatie.