Het belang van een 404-error page

 

404? Wat was dat ook alweer?

Een 404 pagina wordt opgeroepen als iemand op een link klikt die niet meer bestaat. Een link naar een betreffende pagina, niet van een domein.

Gebeurt dit vaak dan? Ja. Veel websites bestaan al jaren en zijn in de loop der jaren al eens vernieuwd. Er wordt wel eens de fout gemaakt dat er ergens in de bestaande teksten nog een link zit naar een pagina die nu niet meer bestaat. In principe is dit slordig.

Maar meestal zijn het linken die staan op andere websites. Bijvoorbeeld op Social Media of op pagina’s van klanten/leveranciers. Het kan voorkomen in een oude blog op Google Mijn Bedrijf pagina. Tal van redenen.

Geen aandacht

De meeste websites en daarbij ook webbouwers geven hier standaard geen aandacht aan. Hier ligt ook niet de focus. De focus is op alles wat nieuw is. De website, bijvoorbeeld WordPress, geeft standaard een 404 pagina en dat is voldoende.

Commercieel belang 404 pagina

Wat de meesten vergeten is dat een 404 pagina een teleurstelling is voor de bezoeker. Hij was opzoek naar iets. Waarom zouden we hem dan niet proberen op te vrolijken. Dit kan met een grapje natuurlijk, maar het kan ook met informatie. “Pagina niet gevonden helaas. Maar misschien is dit interessant:”

Denk aan de commerciële mogelijkheden van een 404 pagina. Tips nodig? Bel dan gerust! We kunnen hem ook voor jou bouwen.

Plaat op jouw 404-pagina: contactgegevens

Ja, ik heb interesse!