Marketing

“Marketing is een economische wetenschap en heeft betrekking op alle activiteiten die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te bevorderen.” – Wikipedia.

En dat klopt. De doelstelling is vaak eenvoudig, namelijk de omzet (winst) verhogen. De uitvoering daarentegen is per bedrijf, product en dienst weer verschillend.

De doelgroep

Zelfs mensen die producten en diensten aanbieden waarvan ze zeggen dat het voor iedereen is hebben toch een specifieke doelgroep. Soms is dat pas te achterhalen a.d.h.v. oude verkoopcijfers. Dit kan dan bijvoorbeeld te maken met een sociale klasse, leeftijd of geslacht. Daarnaast is het ook van invloed waar je als verkoper het beste past als persoon.
Een advocaatje is te koop voor iedereen die het lekker vindt en toch zijn het voornamelijk de ouderen die er gelukkig van worden.
Je gaat pas op jongeren targetten op het moment dat alle ouderen al advocaat in huis halen. De conversie cijfers bij marketing op ouderen zijn namelijk hoger dan bij jongeren. De ROI is bij jongeren dan ook langer. Moraal hiervan: marketing is altijd goedkoper en gemakkelijker als je richt op een specifieke doelgroep die de ‘vraag naar’ al heeft.

Om een doelgroep goed in kaart te brengen is onderzoek nodig. Dit kan zowel online zijn als face 2 face. Bepaal duidelijk je bronnen en de vragen. Raadpleeg bestaande klanten, doe een enquête, informeer bij KvK, etc.. De gegevens die hieruit komen kunnen worden gesegmenteerd in bijvoorbeeld: Demografische, Geografische,  Economische , Communicatieve en Psychografische factoren.

Leer je product, dienst, bedrijf en mensen kennen.

Ambassadeurs

Uiteindelijk willen we allemaal ambassadeurs. Ambassadeurs zijn klanten die met trots vertellen over jouw product of dienst. Hierdoor ontstaat de krachtigste vorm van reclame: mond-op-mond.

De stappen van lead, prospect, klant naar ambassadeur kunnen uitgewerkt worden in een salesfunel. Je beschrijft dan de trechter van benadering tot realisatie verkoop en daarna de aftersales.

De rol van Comencis

Marketing is onderdeel van iedere onderneming. Als eigenaar of als team is dit een continu proces waaraan gewerkt moet worden om groei en continuïteit goed te kunnen realiseren. Deze rol gaan wij niet overnemen, want jullie kennen jullie product/dienst en jullie klanten het beste. Wij springen in om zaken te doorbreken. Als je doet wat je deed en je krijgt wat je kreeg onvoldoende is. We kunnen losse onderdelen oppakken als een doelgroepanalyse of we kijken kritisch mee naar de salesfunel.

Ja, ik heb interesse!