Het belang van een 404-error page

 

404? Wat was dat ook alweer?

Een 404 pagina wordt opgeroepen als iemand op een link klikt die niet meer bestaat. Het gaat dan om een link naar een betreffende pagina, niet die van een domein.

Gebeurt dit vaak dan? Ja! Er zijn tal van redenen voor.

Veel websites bestaan al een langere tijd en zijn in de loop der jaren al eens vernieuwd. Er wordt wel eens de fout gemaakt dat er ergens in de bestaande teksten nog een link zit naar een pagina die nu niet meer bestaat.

Maar meestal zijn het linken die op andere websites staan. Bijvoorbeeld op Social Media of op pagina’s van klanten/leveranciers. Ook kan het voorkomen in een oude blog of op de ‘Google Mijn Bedrijf ‘pagina.

Geen aandacht

De meeste websites en daarbij ook webbouwers geven hier standaard geen aandacht aan, omdat hier simpelweg niet de focus op ligt. De focus ligt op alles wat nieuw is. De website, bijvoorbeeld WordPress, geeft standaard een 404 pagina en dat is voldoende.

Commercieel belang 404 pagina

Wat de meesten vergeten is dat een 404 pagina een teleurstelling is voor de bezoeker. Hij was opzoek naar iets. Waarom zouden we hem dan niet proberen wat op te vrolijken. Dit kan met een grapje, maar het kan ook met informatie. “Pagina niet gevonden helaas. Maar misschien is dit interessant:”

Denk aan de commerciële mogelijkheden die een 404 pagina biedt. Tips nodig? Bel dan gerust! We kunnen hem ook voor u bouwen.

Plaat op jouw 404-pagina: contactgegevens

Ja, ik heb interesse!