Marketing

“Marketing is een economische wetenschap en heeft betrekking op alle activiteiten die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te bevorderen.” – Wikipedia.

En dat klopt. De doelstelling is vaak eenvoudig, namelijk de omzet (winst) verhogen. De uitvoering daarentegen is per bedrijf, product en dienst weer verschillend.

De doelgroep

Zelfs mensen die producten en diensten aanbieden waarvan ze zeggen dat het voor iedereen is hebben toch een specifieke doelgroep. Soms is dat pas te achterhalen a.d.h.v. oude verkoopcijfers. Dit kan dan bijvoorbeeld te maken met een sociale klasse, leeftijd of geslacht. Daarnaast is het ook van invloed waar de verkoper het beste past als persoon.
Een advocaatje is te koop voor iedereen die het lekker vindt en toch zijn het voornamelijk de ouderen die er gelukkig van worden.
Targetten op jongeren gebeurd pas op het moment dat alle ouderen al advocaat in huis halen. De conversie cijfers bij marketing op ouderen zijn namelijk hoger dan bij jongeren. De ROI is bij jongeren dan ook langer. Moraal hiervan: marketing is altijd goedkoper en gemakkelijker als u zich richt op een specifieke doelgroep die de ‘vraag naar’ al heeft.

Om een doelgroep goed in kaart te brengen is onderzoek nodig. Dit kan zowel online zijn als face 2 face. Bepaal duidelijk uw bronnen en de vragen. Raadpleeg bestaande klanten, doe een enquête, informeer bij KvK, etcetera. De gegevens die hieruit komen kunnen worden gesegmenteerd in bijvoorbeeld: Demografische, Geografische,  Economische , Communicatieve en Psychografische factoren.

Leer uw product, dienst, bedrijf en mensen kennen.

Ambassadeurs

Uiteindelijk willen we allemaal ambassadeurs. Ambassadeurs zijn klanten die met trots vertellen over uw product of dienst. Hierdoor ontstaat de krachtigste vorm van reclame: mond-tot-mond.

De stappen van lead, prospect, klant naar ambassadeur kunnen uitgewerkt worden in een salesfunnel. U beschrijft dan de trechter van benadering tot verkoop realisatie en daarna de aftersales.

De rol van Comencis

Marketing is onderdeel van iedere onderneming. Als eigenaar of als team is dit een doorlopend proces waaraan continu gewerkt moet worden om groei en continuïteit goed te kunnen realiseren. Deze rol gaan wij niet overnemen, want u kent uw product/dienst en uw klanten het beste. Wij springen in om zaken te doorbreken. We kunnen losse onderdelen oppakken als een doelgroepanalyse of we kijken kritisch mee naar de salesfunnel.

Als u doet wat u deed, dan krijgt u wat u kreeg. Is dit onvoldoende dan kunnen wij u daarbij helpen.

 

Ja, ik heb interesse!